woensdag 19 februari 2014

Eigen onderzoek:Telefoon microscoop Deel 1

Ik ben lid van de facebookpagina I Fucking Love Science (IFLS) en ik vind hem GEWELDIG! Ik doe er leuke weetjes op over alles wat er speelt in de Science, zo zag ik er een paar maanden geleden deze voorbij komen:


Het toeval wilde dat op de school waar ik nu werk ze deze microscoop hebben gemaakt! Hoe leuk is dat? Het proces van het maken was al erg leuk en voor mij als biofiel is het gebruik ook erg leuk!
Dit is onze versie geworden: 



Hij vergroot ongeveer 100x, niet gigantisch veel maar goed genoeg voor schooldoeleinden.
Een foto van een doorsnede van de steel van een boterbloem gemaakt met "onze" microscoop:



Maar dan nu mijn vraag:

Hoe kunnen we de "telefoonmicroscoop" op een leuke manier implementeren in ons onderwijs?

want het is leuk dat we deze microscoop hebben maar wat kunnen we ermee?
Ja foto's maken van preparaten, muntjes, biljetten, beestjes en planten, dat snap ik ook wel maar WAT doen we verder met deze foto's? Wat willen we de leerlingen laten leren met deze foto's? Zijn er bestaande App's die het gebruik van de microscoop kunnen verbeteren? Moeten we een nieuwe App ontwerpen? Kunnen we zelf een nieuwe App ontwerpen? Moet het maken van foto's van preparaten het tekenen van preparaten vervangen? Waarom tekenen we preparaten? Wat is het leerdoel hierachter? Is dit een achterhaald leerdoel?

Dus de dikke vraag hierboven is een goede hoofdvraag voor het onderzoek wat ik voor mijn minor ICT en Leren moet doen.

Hoe kunnen we de "telefoonmicroscoop" op een leuke didactische manier implementeren in ons onderwijs?

Deelvragen hierbij worden voor mij dan:

  • Wat willen we leerlingen laten leren met deze foto's?
  • Kan het maken van foto's van preparaten het tekenen vervangen?
    • Wat is het leerdoel van het tekenen?
    • Is dit leerdoel nog van deze tijd?
  • Zijn er bestaande app's die het gebruik van de microscoop kunnen verbeteren?
  • Moeten/ kunnen we zelf een nieuwe app ontwerpen?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten